Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

George Nelson

(ur. 1908 w Hartford – zm. 1986 w Nowym Jorku)

Wybitny projektant i architekt, obok Ray i Charlesa Eamsów jedna z najważniejszych postaci amerykańskiego modernizmu. Należał do tego pokolenia architektów, które pozostawiło po sobie niewiele budynków, skupiając się na projektowaniu przedmiotów codziennego użytku i wnętrz. George Nelson określany jest mianem twórcy rzeczy pięknych i praktycznych. Jego projekty przetrwały próbę czasu i do dziś cieszą się dużą popularnością - zwłaszcza fantazyjne zegary, które nie tylko mierzą czas, ale stanowią także oryginalną dekoracją ścienną. Mają geometryczne formy i żywe, kontrastowe kolory. Obecnie produkuje je firma Vitra. Zgodnie z wytycznymi projektanta, każdy zegar jest wykonywany ręcznie. George Nelson ukończył architekturę w Uniwersytecie Yale w 1928 roku, studiował także sztuki piękne. W latach 1932-1934 uczęszczał do America Academy w Rzymie i podróżował po Europie, gdzie zapoznał się z pracami Le Corbusiera, Miesa van der Rohe i Waltera Gropiusa. Po powrocie do Stanów pracował jako redaktor naczelny magazynu „Architectural Forum”. W 1945 roku otrzymał stanowisko dyrektora artystycznego fabryki mebli Herman Miller Furniture Co. Zatrudniał najlepszych projektantów – Ray i Charlesa Eamesów, Isamu Noguchiego, Richarda Schultza i Harry’ego Bertoia. Sam zaprojektował kilka systemów mebli, m.in. Basic Storage Components (1946) i Caterany Group (1963). Jako dyrektor wprowadził nowe standardy w kreowaniu wizerunku i identyfikacji firmy. W 1947 roku założył własne biuro architektoniczne George Nelson Associates, które specjalizowało się we wzornictwie przemysłowym. W tym samym roku stworzył kolekcję „Bubble Lamps”. Żebrowe, stalowe konstrukcje abażurów, na które naciągnięty był elastyczny materiał, miały różne formy: kuliste, wrzecionowate lub w kształcie dysków. Kolekcja odniosła ogromny sukces. Podobnie jak sofa Marshmallow (1956), zaprojektowana wspólnie z Irving Harper. Sofa ta była jednym z pierwszych przejawów pop-artu w meblarstwie i przeszłą do historii wzornictwa. W podstawowej wersji sofa składa się z osiemnastu okrągłych poduszek przymocowanych do oparcia i siedzenia za pomocą szelek. Do dziś mebel ten stanowi ozdobę niejednego wnętrza.

UDOSTĘPNIJ: