Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

Lucienne Day

Lucienne Day

(ur. 1917 w Coulsdon – zm. 2010 w Chichester)

Brytyjska projektantka tkanin, jedna z najważniejszych postaci powojennego wzornictwa na Wyspach. Inspirowała się sztuką abstrakcyjną, tworząc nowoczesne, dynamiczne, pełne radości i światła wzory, które odmieniły charakter wnętrz tysięcy domów nie tylko w Wielkiej Brytanii.

Lucienne była córką Angielki i Belga, wychowała się w hrabstwie Surrey. Wcześnie ujawniła talent plastyczny. W wieku 17 lat rozpoczęła naukę w Croydon School of Art i odkryła w sobie zamiłowanie do tkanin. Następnie studiowała w prestiżowym Royal College of Art w Londynie, gdzie osiągała znakomite wyniki.

W ciągu swej długiej kariery zawodowej zdobyła wiele prestiżowych nagród, m.in. International Design Award (1952), przyznawaną przez American Institute of Decorators, nagrodę Gran Premio na Triennale w Mediolanie (1954) i Royal Designer for Industry (1962), przyznawaną przez brytyjskie Royal Society of Arts.

W tworzonych przez nią wzorach widać inspiracje malarstwem abstrakcyjnym, płótnami takich mistrzów jak Wassily Kandinsky, Joan Miro i Paul Klee. Lucienne Day podkreślała w wywiadach, że choć fascynuje ją malarstwo, nie chciała zostać malarką. Zależało jej na tym, by jej twórczość trafiła do jak najszerszej grupy odbiorców, dając im na co dzień możliwość obcowania z dobrym wzornictwem. To był jeden z powodów, dla których wybrała tkaninę – bo na zakup zasłon, tapet, dywanu czy obrusów z ciekawym wzorem, który ożywi wnętrze mieszkania, stać niemal każdego. Punktem wyjścia były dla niej typowe dla tradycyjnego, brytyjskiego wzornictwa motywy roślinne – kwiaty, drzewa, owoce, trawy – które przekładała na język abstrakcji i nowoczesności.

Stworzyła setki oryginalnych wzorów, do najbardziej rozpoznawalnych należą: Calyx, Flotilla, Dandelion Clocks, Magnetic, Graphica, Runic, Sequoia, Riga i Spectators. Współpracowała z takimi markami jak Heal’s Fabrics, Hille, Edinburgh Weavers, Royal Wilton, Crown, Thomas Somerset, Rosenthal i Rasche. Przez pół wieku tworzyła zgrany, kreatywny duet ze swoim mężem – projektantem mebli Robinem Day. Poznali się na studiach i od tego czasu byli nierozłączni. Choć pracowali razem, w jednym studio, każde z nich zachowało artystyczną niezależność. Inspirowali się wzajemnie i mieli wspólny cel – wprowadzenie nowoczesnego, prostego, ale zarazem wysmakowanego estetycznie stylu do brytyjskich domów.

W latach 70. Lucienne zaprzestała projektowania dla przemysłu, skupiając się na rzemiośle artystycznym i tworzeniu rzeczy niepowtarzalnych. Robiła m.in. misterne gobeliny złożone z tysięcy kawałków kolorowego jedwabiu. Nazywała je mozaikami. Dziś można oglądać je m.in. w Victoria and Albert Museum i Queen Elizabeth II Conference Centre.

UDOSTĘPNIJ: