Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

Vico Magistretti

(ur. 1920 w Mediolanie – zm. 2006 tamże)

Architekt, urbanista, projektant przemysłowy i wykładowca akademicki, jeden z najważniejszych twórców powojennego, włoskiego wzornictwa. Przedstawiciel modernizmu, tworzył budynki i przedmioty, których nadrzędną zasadą jest funkcjonalność, dostępność, dbałość o wygodę użytkownika i estetykę. Mimo prostej formy odznaczają się też one niewymuszoną elegancją, która stała się charakterystyczną cechą współczesnego włoskiego designu.

W rodzinie Magistrettiego mężczyźni od pokoleń wybierali zawód architekta. On ukończył architekturę w 1945 roku na Politechnice w Mediolanie – mieście, w którym spędził niemal całe życie. W ciągu swej trwającej ponad pół wieku aktywności zawodowej Magistretti zapracował sobie na opinię indywidualisty, który nie ulega modom, tworząc projekty ponadczasowe. Dotyczy to zarówno jego budynków, jak i mebli czy innych przedmiotów użytkowych. Po zakończeniu drugiej wojny światowej we Włoszech, podobnie jak w innych krajach zniszczonej Europy, potrzebowano tanich mieszkań i produktów przemysłowych. Magistretti potrafił projektować i jedno, i drugie, tworząc rzeczy niedrogie i łatwo dostępne, a zarazem estetyczne, funkcjonalne i zaawansowane technologicznie.

W 1959 zaprojektował drewniane krzesło dla klubu golfowego Carimate. Okazało się tak wygodne, że firma Cassina wprowadziła je do masowej produkcji. Eksperymentował z różnymi materiałami, potrafił wydobyć piękno z plastiku, czego przykładem są jego projekty dla marki Artemide - krzesło Selene (1969) oraz fotele Vicario i Gaudi. Nobilitacja plastiku w latach 60. to zasługa m.in. Magistrettiego, który wraz z Marco Zanusso i Joe Colombo pokazał, że plastik nie jest synonimem tandety, a dzięki miękkim liniom i wyrazistej kolorystyce może być wyrafinowany i elegancki. Podobnie jak aluminium – czego przykładem jest kulista lampa Eclisse (1965) dla Artemide, produkowana do dziś. Wieloletnia współpraca z Artemide zaowocowała też lampami Chimera i Dalu, równie ponadczasowymi jak Eclisse.

Magistretti współpracował z wieloma wiodącymi markami, jak De Padova, Fontana Arte, Kartell, Oluce, Shifini, Flou, Alias i Fiam Italia, projektując meble, oświetlenie i akcesoria do wnętrz. Zaprojektował też wiele budynków – m.in. w rodzinnym Mediolanie (kościół Santa Maria Nascente, Park Tower na via Revere, siedziba Wydziału Biologii) i poza nim (Tanimoto House w Tokio, Cavagnari Centre w Parmie). Był laureatem wielu branżowych nagród – m.in. Compaso d’Oro (1967 i 1979), wykładał na licznych uczelniach – m.in. Royal College of Art w Londynie.

UDOSTĘPNIJ: