Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

Alfonso Eduardo Reidy

(ur. 1909 w Paryżu – zm. 1964 w Rio de Janeiro)

Architekt modernistyczny, z pochodzenia Francuz, mieszkający i działający w Brazylii. Należał do generacji projektantów, na czele której stał Lucio Costa. Twórcy ci wprowadzili miejscową architekturę w erę nowoczesności. Czas ich najbardziej intensywnej działalności określa się mianem „okresu heroicznego” w architekturze brazylijskiej. Inspiracją były dla nich zasady sformułowane przez Le Corbusiera, który za nowoczesne uważał budynki o konstrukcji słupowej, wolnym planie, płaskich dachach i dużych, poziomych przeszkleniach. Najczęściej stosowanym materiałem budowlanym był surowy beton.

Reidy ukończył architekturę w Escola Nacional de Belas Artes w Rio de Janeiro w 1930 roku. Studiował pod kierunkiem Lucio Costy. Jeszcze w 1929 zaczął pracować jako miejski urbanista w Rio. W niedługim czasie zyskał reputację zdolnego projektanta i wizjonera. Otrzymywał prestiżowe zlecenia od rządu i instytucji, projektował przede wszystkim obiekty użyteczności publicznej – muzea, teatry, szkoły, biurowce. Wznosił też, podobnie jak Le Corbusier we Francji, duże budynki i kompleksy mieszkalne, wśród których najbardziej rozpoznawalnym jest Pedregulho Residential Neighborhood (1947-55) w Benfice, na północnych przedmieściach Rio de Janeiro. Wijący się jak serpentyna budynek, ulokowany na pagórku i dodatkowo wsparty na słupach, góruje nad okolicą i zapewnia widok na miasto. Reidy zbudował go z myślą o niezamożnych pracownikach budżetówki, którzy nie mieli szans na wynajęcie mieszkania w Rio de Janeiro. Zgodnie z linią ówczesnego, lewicowego rządu, budynek miał poprawić warunki życia robotników. Oprócz setek mieszkań, Reidy umieścił w budynku liczne przestrzenie wspólne – place zabaw, pralnie, przedszkola, itp. Z czasem ogromny gmach popadł w zaniedbanie, ale niedawno władze rozpoczęły jego remont.

Reidy jest współautorem projektu gmachu Ministerstwa Edukacji i Zdrowia w Rio de Janeiro (1937-43), wraz z Le Lucio Costą, Oscarem Niemeyerem i Le Corbusierem. Budynek ten wymieniany jest jako pionierski i kanoniczny przykład architektury modernistycznej w Ameryce Łacińskiej. Inne, ważne realizacje Reidy w Rio to: Marechal Hermes Theatre (1950) i Muzeum Sztuki Nowoczesnej (1955), otoczone ogrodami zaprojektowanymi przez Roberto Burle Marxa.



UDOSTĘPNIJ: