Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

William Strickland

(ur. 1788 w Navesink – zm. 1854 w Nashville)

Amerykański architekt i inżynier, czołowy przedstawiciel neoklasycyzmu w USA w pierwszej połowie XIX wieku. Karierę zaczynał jako malarz, następnie w latach 1803-05 uczył się architektury u Benjamina H. Latrobe’a, pioniera neoklasycyzmu w Stanach. W niedługim czasie zdobył większą popularność niż jego mentor, gdyż proponował bardziej oczywiste nawiązania do architektury antyku i uważniej wsłuchiwał się w oczekiwania klientów. Dlatego wybrano jego projekt, budynku Second Bank of the United States (wzniesionego w latach 1819–24), a nie Latrobe’a. Strickland zastosował się do wytycznych prezesa banku, który zażyczył sobie gmachu „w najczystszym stylu greckim”. Budynek zyskał uznanie, a do Stricklanda zgłaszali się następni klienci ze świata finansjery i biznesu. Otrzymywał też zamówienia od rządu i wspólnot wyznaniowych. W kolejnych latach wzniósł kilka okazałych gmachów w Filadelfii - m.in. kościół First Unitarian Church (1828), mennicę (1829), siedzibę giełdy (1834) i szpital (United States Naval Asylum) ponadto Athenaeum w Providence (1838), oraz mennice w Charlotte (1835) i Nowym Orleanie (1836).

Strickland odnosił też sukcesy jako inżynier i walnie przyczynił się do rozwoju infrastruktury kolejowej w XIX-wiecznych Stanach. W 1825 odbył podróż naukową po Europie, by uważnie przyjrzeć się najnowocześniejszym rozwiązaniom technicznym. Po powrocie pracował nad projektem linii kolejowej dla Pennsylvania Railroad Company. Na zamówienie rządu skonstruował falochron Delaware Breakwater. Pod koniec życia wzniósł jeden ze swoich najlepszych budynków – Tennessee State Capitol w Nashville (1845-59), nawiązujący do kilku znanych antycznych budowli. Na specjalne pozwolenie władz architekt został pochowany w tym gmachu, który ukończono już po jego śmierci. Strickland był jednym z pierwszych Amerykanów publikujących prace na temat architektury i inżynierii oraz wygłaszających wykłady z architektury. Jego najzdolniejszym uczniem był Thomas Ustick Walter, również tworzący w stylu neoklasycznym.

UDOSTĘPNIJ: