Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

Gottfried Semper

(ur. 1803 w Altonie – zm. 1879 w Rzymie)

Architekt niemiecki, przedstawiciel historyzmu, tworzący w stylu neorenesansowym w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

Był synem zamożnego fabrykanta i odebrał staranne wykształcenie. Po maturze studiował matematykę i historię w Getyndze, a następnie architekturę w Monachium i Paryżu. Po studiach przez kilka lat podróżował po Włoszech i Grecji, zapoznając się z ich tradycją architektoniczną. Spędził kilka miesięcy na wykopaliskach na ateńskim Akropolu, a następnie opublikował artykuł, który przyniósł mu rozgłos. Dowodził w nim, że antyczne budowle były zdobione wielobarwną polichromią. W 1834 roku była to świeża i kontrowersyjna hipoteza.

W 1834 roku został wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie. Pozostał w tym mieście do roku 1849, projektując m.in. na zlecenie królewskiego dworu. Rozbudował kompleks pałacowy Zwinger, wznosząc w latach 1847-57 monumentalną siedzibę Galerii Obrazów Starych Mistrzów, która obecnie mieści jedną z największych kolekcji malarstwa europejskiego ma świecie. Zbudował też Teatr Dworski, okazałą synagogę (zniszczoną przez nazistów w 1933 roku), pałac miejski bankiera M.W. Oppenheima i willę Rosa, która stała się wzorem dla niemieckiej architektury willowej. W 1849 roku jako republikanin wziął udział w Wiośnie Ludów. Po upadku powstania musiał uciekać z Drezna, wystawiono za nim list gończy.

Wyjechał do Paryża, a następnie Londynu, gdzie spędził kilka lat. Nie miał tam wielu zamówień jako architekt, więc skupił się na zagadnieniach teoretycznych. Napisał wówczas prace „Cztery elementy architektury” (1851) oraz „Nauka, przemysł i sztuka” (1852) oraz część swojej najważniejszej publikacji „Styl w sztukach technicznych i tektonicznych albo estetyka praktyczna”, wydanej w latach 1860-63. W roku 1855 przeniósł się do Szwajcarii. W latach 1855-71 był dziekanem wydziału architektury na Politechnice w Zurychu. Zaprojektował nową siedzibę tej uczelni oraz Obserwatorium Astronomiczne i Główny Dworzec Kolejowy. W latach 1871-76 brał udział w szeroko zakrojonych pracach budowlanych w Wiedniu. Wspólnie z Karlem von Hasenauerem rozbudował pałac cesarski Hofburg, zaprojektował dwa budynki muzealne (Muzeum Historii Sztuki i Muzeum Historii Naturalnej) oraz Teatr Dworski (Burghtheater).

UDOSTĘPNIJ: