⚠ Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Domo+ w ramach serwisu CANAL+ telewizja przez internet.
Informujemy jednocześnie, że strona zmieni swoją formę, a niektóre materiały i funkcjonalności nie będą dostępne.
Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

Herbert Bayer

(ur. 1900 w Haag – zm. 1985 w Montecito)

Austriacki grafik, malarz, fotograf, rzeźbiarz, architekt, projektant wystaw, wnętrz i krajobrazu. Wszechstronnie utalentowany artysta, jeden z czołowych przedstawicieli modernizmu. W latach 1921-24 był studentem postępowej uczelni artystycznej Bauhaus w Weimarze. Uczył się u Wassily Kandinsky’ego, Paula Klee i László Moholy-Nagy. Swoje wczesne grafiki tworzył pod wpływem konstruktywizmu. W 1923 roku zaprojektował serię banknotów dla Banku Turyngii. W 1925 roku, gdy Bauhaus przeniósł się do Dessau, Bayer pozostał na uczelni jako kierownik nowopowstałej Pracowni Typografii i Reklamy. W tym czasie zaprojektował szereg nowych, charakterystycznych czcionek. Jedna z nich, pozbawiona wielkich liter, była stosowana w publikacjach Bauhausu.

W 1928 przeniósł się do Berlina, gdzie otrzymał posadę dyrektora artystycznego niemieckiej edycji magazynu Vogue. Pracował w reklamie, poligrafii, projektował wystawy, eksperymentował z rozmaitymi technikami, takimi jak fotomontaż. Współpracował też z kolegami z Bauhausu – w 1930 wraz z Marcelem Breuerem i László Moholy-Nagy przygotowywał ekspozycję Deutscher Werkbund na Wiosenny Salon Société des Artistes Décorateurs w Paryżu, pomagał też Walterowi Gropiusowi w przygotowaniu wystawy budowlanej w Berlinie. W 1936 roku zaprojektował broszurę informacyjną dla turystów odwiedzających Berlin w czasie Igrzysk Olimpijskich. Broszura wychwalała osiągnięcia Trzeciej Rzeszy, co nie przeszkodziło nazistom umieścić prac Bayera na wystawie „Zdegenerowanej sztuki”. W 1938 Bayer opuścił Niemcy i osiadł w Nowym Jorku. Dzięki swoim graficznym talentom i umiejętnościom zrobił błyskotliwą karierę. W niedługim czasie stał się ważną postacią branży reklamowej.

UDOSTĘPNIJ: