Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

Alessandro Mendini

(ur. 1931 w Mediolanie)

Projektant, architekt, teoretyk i wizjoner, jeden z filarów włoskiego wzornictwa. Lider awangardowej grupy Studio Alchimia i prekursor re-designu. W latach 1970-76 redaktor naczelny pisma „Casabella”. W latach 1980-85 prowadził poświęcony wzornictwu magazyn „Domus”. Wielokrotnie zdobywał międzynarodowe nagrody, w tym Compaso d'Oro w 1979 i 1982 roku. Wspólnie z bratem prowadzi Atelier Mendini. Jako architekt zaprojektował między innymi rezydencję Alessi w Omegnie, kompleks teatralny "Teatrino della Bicchieraia" w Azzero i wieże pamięci w Hiroszimie.

Absolwent Politechniki w Mediolanie (1959). Po ukończeniu studiów pracował w studio Nizzoli Associati, gdzie zajmował się w projektowaniem przedmiotów i architekturą. W latach 70. stał się czołową postacią włoskiego antydesignu (zwanego również wzornictwem radykalnym). Nurt ten powstał w opozycji do neomodernizmu – neutralnego, ugrzecznionego i elitarnego „dobrego wzornictwa w dobrym guście”. W 1979 roku Mendini dołączył do awangardowej grupy Studio Alchimia, gdzie współpracował z Ettore Sottsassem i Michele de Lucchi. Wkrótce stał się głównym ideologiem grupy. Zgodnie z duchem antydesignu Mendini tworzył przedmioty na pograniczu wzornictwa i sztuki, ocierające się o kicz lub wręcz kiczowate, prowokacyjnie niegustowne, krzykliwe, ironiczne, w zjadliwych kolorach, niekoniecznie funkcjonalne, a nawet przeskalowane.

Pod koniec lat 70. doszedł do wniosku, że we wzornictwie wszystko już było, i że zamiast projektować nowe przedmioty można „poprawiać” już istniejące. Wziął na warsztat ikony wzornictwa XX wieku - prace Breuera, Mackintosha, Colomba i Pontiego, czym wywołał niemałą konsternację. O ile bowiem dziś re-design jest na porządku dziennym, to przeszło trzy dekady temu był czymś nowym, kontrowersyjnym i niestosownym.

W 1983 roku Mendini nawiązał współpracę z firmą Alessi i wkrótce stał się jednym z jej czołowych projektantów. To właśnie jemu marka ta zawdzięcza wiele charakterystycznych, drobnych przedmiotów, które stały się rozpoznawalne, a nawet urosły do rangi kultowych. Wśród nich najbardziej znana jest seria „Anna”, którą zapoczątkował korkociąg w kształcie dziewczyny, czyli „Anna G.” (1994). W kolejnych latach do korkociągu dołączyły inne drobne sprzęty kuchenne: korek do wina, młynek do pieprzu, świecznik, łyżka i minutnik. Oprócz serii „Anna” Mendini zaprojektował wiele innych produktów marki Alessi – m.in. charakterystyczny korkociąg Parrot (2004). Współpracował też z firmami takimi jak Cappellini, Zanotta, Philips, Swarovski i Swatch.

UDOSTĘPNIJ: