⚠ Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Domo+ w ramach serwisu CANAL+ telewizja przez internet.
Informujemy jednocześnie, że strona zmieni swoją formę, a niektóre materiały i funkcjonalności nie będą dostępne.
Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

Gunta Stölzl

(ur. 1897 w Monachium – zm. 1983 w Zurichu)

Projektantka tkanin, jedna z najważniejszych postaci niemieckiej uczelni artystycznej Bauhaus na przełomie lat 20 i 30 XX wieku. W latach 1926-1931 prowadziła warsztat tkactwa i uczyniła zeń innowacyjny ośrodek projektowania tkanin użytkowych dla potrzeb przemysłu. Jej przygoda z Bauhausem rozpoczęła się w 1920 roku, gdy trafiła tam jako studentka. Interesowało ją projektowanie i technologia wyrobu tkanin. Pracownia tkactwa była wówczas traktowana nieco po macoszemu i kiepsko wyposażona. Wśród wykładowców uczelni panowało przekonanie, że tkactwo to rzemiosło pośledniego gatunku, o niewielkiej wartości artystycznej, dobre tylko dla kobiet. Stölzl dostrzegła w nim ogromny potencjał, związany z rozwojem masowej produkcji tkanin i zapotrzebowaniem przemysłu tekstylnego na nowoczesne wzornictwo.

W 1921 roku współpracowała z Marcelem Breuerem nad projektem Afrykańskiego Krzesła – zaprojektowała i wykonała tkaninę obiciową. Brała udział w przygotowaniu pierwszej wystawy Bauhausu, otwartej w 1923 roku w specjalnie wybudowanym na tę okazję budynku Haus am Horn. W pracowni tkackiej powstały elementy wyposażenia wnętrz budynku – dywany, kilimy, tapety i inne tkaniny. W 1925 roku uczelnia przeniosła się z Weimaru do Dessau. Stölzl wraz z Georgem Muche prowadziła pracownię tkactwa. Współpraca między nimi nie układała się najlepiej. W 1927 roku Muche opuścił uczelnię, a Stölzl objęła kierownictwo pracowni. Doprowadziła do jej rozbudowy, wyposażając ją w nowoczesny sprzęt i zmieniając metody pracy w kierunku projektowania przemysłowego. W pracowni prowadzono m.in. badania nad właściwościami tkanin syntetycznych i celofanu. Dzięki współpracy z zakładami przemysłowymi (m.in. Berlin Polytex Textile), którym warsztaty sprzedawano zaprojektowane przez studentów Bauhausu wzory, działalność pracowni była rentowna i zasilała kasę uczelni.

W 1931 roku rozstała się ze szkołą z powodu nacisków ze strony nazistów, dwa lata później Bauhaus został przez nich zamknięty. Stölzl przeprowadziła się do Zurichu. Wraz z dwójką dawnych studentów Bauhausu założyła pracownię tkacką. Z powodu kryzysu firma nie przetrwała długo. Stölzl nie przejęła się porażką i pracowała dalej, zakładając kolejne pracownie, które działały z większym powodzeniem. Koncentrowała się na projektowaniu tkanin do wystroju wnętrz. Jej prace - m.in. ręcznie tkane gobeliny - znalazły się w kolekcjach renomowanych muzeów – m.in. nowojorskim Museum of Modern Arts oraz Victoria and Albert Museum.

UDOSTĘPNIJ: