Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

Inigo Jones

(ur. 1573 – zm. 1652)

Architekt angielski, projektant wnętrz oraz dekoracji scenicznych do widowisk teatralnych, wystawianych dla króla i jego dworu. Inspiracje czerpał z architektury antycznej i włoskiego renesansu, z traktatów Witruwiusza i Palladia. Podzielał pogląd, że architektura jest sztuką wyzwoloną, a nie tylko rzemiosłem. Za jego sprawą w Anglii ukształtował się zawód architekta – dotychczas projektowanie budynków powierzano budowniczym i geometrom. W 1603 roku odbył podróż do Włoch, co uważał za niezbędny element edukacji każdego architekta. Zwiedził Rzym, Florencję, Wenecję, Padwę, Genuę, Vicenzę, podziwiając starożytną i renesansową architekturę, mierząc i szkicując budowle. Kupił kilka oryginalnych rysunków Palladia, a po powrocie do ojczyzny zainicjował styl zwany palladianizmem, nawiązujący do prac tego włoskiego architekta i jego traktatu „Cztery księgi o architekturze” („I Quatro Libri dell’Architettura”) z 1570 roku. W ten sposób wprowadził do architektury angielskiej elementy dojrzałego, włoskiego renesansu.

W 1615 roku Inigo Jones został mianowany nadzorcą budowli królewskich i otrzymał szereg zamówień na reprezentacyjne budowle, które realizował w stylu palladiańskim. Queen’s House w Greenwich (1616-35) ma prostą, symetryczną bryłę na planie kwadratu, doskonałe proporcje, umiejętnie rozmieszczone okna i gładkie, białe ściany. Wschodnią elewację budynku zdobi loggia wsparta na sześciu jońskich kolumnach. Około 1618 roku Jones zaprojektował nowy pałac Whitehall. Plan był bardzo ambitny – gdyby został zrealizowany, Whitehall dorównywałoby rozmachem Wersalowi i Luwrowi. Ostatecznie wybudowano tylko niewielką część założenia - Banqueting House (1619-22) - dwukondygnacyjną salę balową. Jej wnętrze to doskonały przykład stylu palladiańskiego - ma czyste, klasyczne proporcje i jest otoczone galerią na wspornikach. Na dolnej kondygnacji Jones zastosował porządek joński, na górnej - koryncki. Strop Banqueting House zdobią panneaux namalowane przez samego Petera Paula Rubensa. Innym, ważnym projektem Jonesa była Kaplica Królowej (1623-27) dobudowana do pałacu St. James, również trzymana w stylu klasycznym. Większy od niej kościół Św. Pawła w Covent Garden to przykład świątyni z przyczółkiem i okazałym portykiem kolumnowym w porządku korynckim. Wspólnie z architektem Johnem Webbem Jones zaprojektował skrzydło Wilton House w Wiltshire. Umieścili tam dwie reprezentacyjne sale, zwane salą sześcienną i salą podwójnego sześcianu. Sześcian był najchętniej stosowaną przez Jonesa bryłą, architekt uważał ją za klasycznie doskonałą.

UDOSTĘPNIJ: