Słownik
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #1

Ettore Sottsass

(ur. 1917 w Insbrucku – zm. 2007 w Mediolanie)
Jeden z najbardziej znaczących i nowatorskich włoskich projektantów XX wieku. Projektował przede wszystkim meble, ceramikę, biżuterię, oświetlenie i sprzęt biurowy – m.in. maszyny do pisania, które zyskały status przedmiotów kultowych. Urodził się w Austrii, jego ojciec był architektem. Rodzina przeprowadziła się do Mediolanu, a następnie do Turynu, gdzie Ettore uzyskał dyplom architekta na Politechnice. Na początku II wojny światowej służył we włoskiej armii, lecz szybko trafił do niewoli i spędził kilka lat w obozie w Sarajewie. W tym czasie dużo rysował i rzeźbił. Po powrocie do kraju pokazał swoje prace na wystawie w Lugano. W 1947 roku otworzył własną pracownię architektoniczną w Mediolanie. W powojennych Włoszech, wspieranych Planem Marshalla, nie brakowało zamówień. Sottsass projektował m.in. dla odbudowujących się miast na północy kraju. W 1959 rozpoczął wieloletnią współpracę z firmą Olivetti, dla której - wspólnie z synem właściciela, Roberto Olivettim - projektował meble i sprzęt biurowy, m.in. maszyny do pisania. Dzięki zastosowaniu żywych, nasyconych barw i ciekawych linii razem podnieśli nudny dotychczas sprzęt biurowy do rangi designerskich przedmiotów godnych uwagi. W 1959 otrzymali, wspólnie z Mario Tchou, prestiżową nagrodę Compaso d‘Oro za projekt pierwszego włoskiego komputera Elea 9003.W latach 60. Sottsass wraz z żoną podróżował po Stanach Zjednoczonych i Azji. Był m.in. w Indiach, Tajlandii, Nepalu, Birmie i na Cejlonie. Kontynuował współpracę z marką Olivetti. W 1969 roku wielki sukces odniosła przenośna, soczyście czerwona maszyna do pisania Valentine, która w niedługim czasie stała się modnym i pożądanym gadżetem.

Sottsass projektował też meble biurowe i ceramikę, inspirując się przedmiotami, które oglądał w czasie swoich podróży po Dalekim Wschodzie. W latach 70., znużony pracą dla dużych firm i nieco przytłoczony narastającym wokół masowym zapotrzebowaniem na dobra konsumpcyjne, nawiązał współprace z młodszymi, awangardowym projektantami z grup Superstudio i Archizoom. W 1981 roku wraz z kilkoma projektantami założył grupę Memphis, która zadebiutowała kolekcją 40 przedmiotów, na którą złożyły się meble, ceramika, przedmioty ze szkła, oświetlenie i tkaniny w żywych, fluorescencyjnych kolorach, o gładkich, śliskich powierzchniach, fantazyjnych wzorach i kształtach i lekko ironicznym charakterze. Z czasem przedmioty te zostały uznane za typowo postmodernistyczne. Kolejne projekty grupy cieszyły się rosnąca popularnością w latach 80. W 1980 roku Sottsass założył również studio Sottsass Associati, przez które przeszło wielu młodych, utalentowanych projektantów. Studio zajęło się głównie architekturą, a także projektowaniem wnętrz (salony sprzedaży, wystawy), mebli, elektroniki i sprzętu AGD dla marek takich jak Esprit, Alessi i Knoll.

UDOSTĘPNIJ: