Philippe Starck

Philippe Starck

Philippe Starck należy do ścisłej światowej czołówki designerów. Jest mistrzem projektowania przedmiotów codziennego użytku, które dzięki jego kreatywności stają się niecodzienne. Nabierają charakteru, mocy i stylu. Mają w sobie to „coś”. Starck ma własny sposób myślenia o designie, frapującą osobowość i błyskotliwe poczucie humoru. Wszystko to sprawia, że świetnie sprawdza się w roli nauczyciela i mistrza. Na antenie Domo prezentujemy znakomitą serię Design według Starcka, w której francuski projektant poszukuje młodych talentów. Jeden z dwunastu uczestników programu wygra półroczny staż w firmie Starcka i życiową szansę na zrobienie kariery.

Philippe Starck urodził się w 1949 roku w Paryżu, tam też ukończył renomowaną, prywatną szkołę designu i projektowania wnętrz - L’Ecole Camondo. Wcześnie rozpoczął pracę zawodową. Swoją pierwszą firmę założył w 1968 roku i szybko zwrócił na siebie uwagę ludzi z branży. Jako zaledwie dwudziestoletni chłopak został dyrektorem artystycznym firmy Pierre Cardin i sprawował tę funkcję przez pięć lat. Później wolał już pracować pod własnym szyldem, zyskując coraz większy rozgłos i uznanie. W roku 1982 na zamówienie ówczesnego prezydenta Francji, Francoisa Mitteranda, zaprojektował meble do Pałacu Elizejskiego, co ugruntowało jego pozycję. Jest twórcą wszechstronnym - projektuje zarówno budynki, jak i wnętrza hoteli, sklepów, kawiarni i nocnych klubów oraz meble, ubrania, zegarki, sprzęt AGD, szczoteczki do zębów, zabawki i opakowania. Światowcy podziwiają stworzone przez niego luksusowe wnętrza Hotelu Delano w Miami, restauracji Asia de Cuba w Nowym Jorku i restauracji w Hotelu Penisula w Hongkongu. Wśród jego prac jest motocykl, jacht, mysz optyczna i elektrownia wiatrowa. Do najbardziej znanych projektów Starcka należą: wyciskacz do cytryn Juicy Salif firmy Alessi, butelka wody mineralnej Vitte, motocykl Aprilia 6.5, sofa Prive (Cassina), krzesło Louise Ghost i fotel Bubble Club (Kartell), oraz krzesła i fotele z kolekcji Kong, Icon, Heritage i Hudson dla firmy Emeco. Współpracował też z markami Microsoft, Flos, Driade, JC Decaux, Puma i Hansgrohe. Za swoje projekty otrzymał ponad sześćdziesiąt nagród - w tym aż trzykrotnie Red Dot Award, najbardziej prestiżowe wyróżnienie w dziedzinie wzornictwa. Jest zwolennikiem dostępności w designie - uważa, że dobrze zaprojektowane przedmioty należą się każdemu i powinny być produkowane masowo, w przystępnych cenach. I faktycznie, wiele spośród zaprojektowanych przez niego produktów jest osiągalnych dla przeciętnego klienta. Co nie znaczy, że Starck nie ma w swoim portfolio rzeczy ekskluzywnych i bardzo drogich (np. kryształowe świeczniki i żyrandole dla firmy Baccart).

Starck ma nietuzinkową osobowość i charyzmę, naturalny wdzięk i poczucie humoru. Wszystko to sprawia, świetnie wypada przed kamerą. Można się o tym przekonać oglądając sześcioodcinkową, brytyjską serię Design według Starcka, którą prezentujemy na naszej antenie. Idea programu jest taka, by wśród utalentowanych Brytyjczyków znaleźć projektanta na miarę XXI wieku. Producenci programu otrzymali setki zgłoszeń, przeważnie od absolwentów i studentów szkół artystycznych, a także od młodych projektantów prowadzących własne, niewielkie firmy. Spośród nich wybrano 12 osób, które zostały zaproszone do prestiżowej szkoły Philippa Starcka - School of Design w Paryżu, uważanej za kuźnię talentów. Uczestnicy programu praktykują pod czujnym okiem mistrza, który wymyśla dla nich kolejne, coraz trudniejsze zadania, związane z poszczególnymi etapami powstawania nowego produktu i wprowadzania go na rynek. Starck, choć sympatyczny i wylewny, jest też bardzo wymagający i potrafi być złośliwy. Nie toleruje lenistwa i braku kreatywności. Chce znaleźć prawdziwy talent, kogoś, kto będzie miał do zaoferowania coś wyjątkowego. Nagrodą dla zwycięzcy jest półroczny staż w firmie Starcka i perspektywa wielkiej kariery. W każdym odcinku kolejne osoby odpadają z programu. Towarzyszą temu duże emocje i zawiedzione nadzieje. Program trzyma w napięciu, a jednocześnie ma walory edukacyjne, mówi wiele ciekawych rzeczy o designie, jego roli i miejscu we współczesnym świecie.

UDOSTĘPNIJ: